В сучасній війні технології – окреме поле битви, яке потребує особливо уважного ставлення до роботи з технічними засобами. Сьогодні мова піде про роботу БпЛА літакового типу по місії в умовах придушення GPS. Теми польотів онлайн зараз не торкаємось – адже вони мають зовсім інші особливості.
Інерційна система дозволяє літаку продовжувати коректне виконання місії за відсутності супутників завдяки магнітному компасу, барометру та датчику ПІТО. При правильному налаштуванні інерційної системи та дотриманні усіх правил роботи під засобами РЕБ відхилення від маршруту може бути мінімальним. Звісно, про більшість лайфхаків ми не можемо говорити у відкритому доступі, щоб не допомагати ворогу. Проте спробуємо узагальнити тут декілька загальновідомих фактів про роботу інерційної системи, які допоможуть вам розібратись в питанні більш детально.
1. Визначення висоти
В кастомних крил є різні опції визначення висоти – барометричний, визначення по GPS та комбінований з двох попередніх варіантів. Барометричний метод має плаваючу похибку в кілька десятків метрів, але загалом тримає стабільну висоту незалежно від наявності супутників. Визначення висоти по GPS не працює без супутників, дає велику похибку і неконтрольоване зниження на ворожій території. Комбінований метод – оптимальне рішення.
2. Спуфінг, або підміна географічних координат
Ознакою спуфінгу є різкі “стрибки” кількості супутників в великому діапазоні – зазвичай від 0 до 8-10. Такі ж симптоми може давати слабка дія звичайного РЕБ на великій відстані. В режимі GPS при спуфінгу літак накопичує помилки навігації. У вікні управління польотом Mission Planner це виглядає так, ніби літачок хаотично “стрибає” по карті. Це найгірший сценарій, якого потрібно уникати.
3. Поправка на вітер
Допоки літак виконує місію з GPS, автопілотом автоматично виконуються заміри напряму та швидкості вітру з допомогою датчика ПІТО. Щойно літак переходить в режим інерційного польоту без GPS – дані з цих замірів використовуються для визначення поправки на вітер. При однорідному слабкому вітрі така система працює коректно, при різкому поривчастому – ні, і похибка в такому разі буде значною.
4. Лінія маршруту
Найточніший інерційний політ відбувається по прямій лінії. Найбільша похибка набирається при кружлянні, дещо менша – при поворотах. Чим тупіший кут повороту, тим менша похибка.
5. Відображення у вікні управління польотом
При інерційному польоті літак продовжує показувати своє місцеположення на карті. Проте воно не є достовірним – борт показує, “де він, на його думку, знаходиться”. Мова йде про класичний Mission Planner, в більш специфічних розробках інтерфейс може відрізнятись.
Як використовувати цю інформацію при проектуванні БпЛА літакового типу та побудові місії операторами – це велика тема не для публічного обговорення. Якщо ви – виробник або оператор, і потребуєте більш детальної консультації, зв’яжіться будь ласка з нами в захищених месенджерах за контактами, наведеними нижче.